Jak krytykować, a jak chwalić?- o dawaniu informacji zwrotnej

SIŁOWNIA INTELEKTUALNA

Przygotowanie działalność gospodarczaDawanie informacji zwrotnej (po angielsku feedback, w sumie częściej się spotyka) jest bardzo… modne, bo świadczy o tym, że myślimy o drugiej osobie. Jest i potrzebne – wszelkie oceny, krytyki i pochwały mają za zadanie sprawić, żebyśmy byli jeszcze lepsi. Jeśli więc chcesz pomóc swojemu partnerowi, a nie pokazać, że jesteś od niego lepszy, zastosuj fortel pt. KANAPKA FEEDBACKU:

  1. Pochwała ogólna – to było dobre
  2. Zastrzeżenia ogólne
  3. Zastrzeżenia szczegółowe
  4. Pochwala konkretnych rzeczy
  • Mów konkretnie i o obecnej sytuacji:
  • Twoje dzisiejsze wystąpienie było inspirujące.
  • Mów o swoich wrażeniach lub faktach, nie oceniaj osoby  (kochaj grzesznika, a nienawidź grzechu):
  • Kiedy mówiłeś o możliwych posunięciach, wszyscy ziewali.
  • Nie dawaj „dobrych rad”, nie sugeruj co zrobić lepiej.
  • NIE: Powinieneś powiedzieć o nowym pomyśle na początku.

  • Mów tylko o tym, czego nie zrozumiałeś:

Kwestia opłat za wynajem była dla mnie niejasna.

  • co ci przeszkadzało:

Szkoda, że nie podsumowywałaś każdego punktu swojej wypowiedzi.

  • co zapamiętałeś:

Najlepiej pamiętam Twoje efektowne wejście, i nic więcej

  • co uznałeś za najważniejsze, najciekawsze lub najbardziej wyeksponowane w prezentacji:

Strona techniczna projektu była najciekawsza

Najwięcej nauczyłam się na prezentowanych przykładach.

  • I nie staraj się przekazywać informacji „na siłę” kiedy twój partner z jakichś względów nie chce jej słuchać.

Nic tak nie niszczy w ludziach ambicji jak krytyka.

Możesz nakłonić za to człowieka do ujawnienia tego, co w nim najlepsze przez uznanie i słowa zachęty.

CO WARTO WYKORZYSTAĆ I JAK TO ZROBIĆ?

Pozwala zachować dobra atmosferę rozmowy, rozmawiać  o przeżyciach i emocjach. Co takiego? KOMUNIKAT JA.

Komunikat ja składa się z czterech elementów:

  • Opis tego, co czuję
  • Opis sytuacji, w trakcie której doświadczam tych uczuć
  • Opis skutku, jaki niesie ta sytuacja
  • Opis oczekiwań odnośnie zmiany zachowania naszego rozmówcy

PRZYKŁAD:

CO CZUJĘ GDY PONIEWAŻ OCZEKUJĘ
Denerwuje mnie, kiedy wytykasz moje błędy przed  podwładnymi, ponieważ myślę, że pozbawiasz mnie w ten sposób autorytetu i wolałbym uniknąć tego typu sytuacji dzięki rozmowie w cztery oczy.

To samo zdanie w komunikacie TY brzmiałoby:

Przestań się mnie czepiać przed moimi ludźmi, bo robisz w ten sposób złą atmosferę w pracy.

Komunikat Ja sprawia, że mówimy o naszych uczuciach, o tym, jak chcielibyśmy zmienić sytuację. Nie oceniamy działania rozmówcy i nie krytykujemy jego postępowania. Dzięki temu możemy utrzymać spokojna i rzeczową atmosferę rozmowy.

W 99/100 przypadków ludzie nie dostrzegają swej winy – krytykowanie jest więc bez sensu, bo krytykując nie zmieniamy ludzi. Nagradzając ich – TAK!

PYTANIA DO PRZEMYŚLENIA – jak się zachowasz?

1. Twoja pracownica już po raz trzeci spóźnia się do pracy.

  1. Nie mogę wytrzymać twojego niezorganizowania.
  2. Denerwuje się, gdy przychodzisz za późno, bo to dezorganizuje mi pracę. Dlatego chciałabym, żebyś przychodziła o czasie. Co się dzieje? Masz jakieś kłopoty?
  3. Masz przychodzić o czasie! Jeszcze jedno spóźnienie, a stracisz premię.

2. Znów wyznaczono Cię do najtrudniejszego zadania argumentując, że jesteś najlepsza.

  1. Znowu ja? Może wreszcie inni też wzięliby się do roboty?
  2. Nie lubię sama realizować najtrudniejszych zadań i wolałabym, żeby to zrobił ktoś inny.
  3. Nic nie mówisz, ale jesteś wściekła.

3. Ktoś niesłusznie oskarża Cię o brak dobrej woli w realizacji projektu.

  1. Jak możesz tak mówić? Lepiej popatrz na siebie!
  2. Jeśli powiesz konkretnie, co masz mi do zarzucenia, to możemy porozmawiać.
  3. Nie będę rozmawiać o Twoich chorych urojeniach.

4. Przełożony zauważa tylko Twoje potknięcia, a nie widzi ewidentnych zasług.

  1. Jak długo jeszcze mam czekać na coś innego niż utyskiwania?
  2. Czuje się źle, kiedy mnie ganisz i wolałabym, żebyś czasem mnie pochwalił.
  3. Chcę, żebyś zauważał także moje osiągnięcia, a nie tylko potknięcia.

5. Twój pomysł został odrzucony przez szefa.

  1. Nie zastanowisz się sam, jak to zrobić i ciągle zawracasz mi głowę!
  2. Proszę mi powiedzieć, jak go poprawić, by zyskał Twoją akceptację.
  3. Ciągle każesz mi robić coś, co do niczego się nie przyda!

Odpowiedz sobie na pytanie: jak Ty byś się zachował a takich sytuacjach? Wiesz, co powinno się zrobić, ale co robisz?

Dobre są odpowiedzi zielone – mówisz o własnych emocjach, prosisz o konkretne wskazówki, nie urażasz niczyjej dumy i nie zaostrzasz niepotrzebnie atmosfery. Ludzie kierują się w życiu emocjami, a nie rozumem, odwołuj si ę zatem do ich emocji.

CYTAT TYGODNIA:

”Poprawianie innych należy zacząć od siebie.” – Hugh R. Haweis

NA DO WIDZENIA:

To, jak ludzie Cię odbierają, jest faktem – wykorzystaj te informacje, by zmienić swój obraz na taki, jaki chcesz. Jeżeli twój rozmówca przekazał Ci swoje krytyczne uwagi i obserwacje, możesz je wykorzystać do poprawienia swojego wizerunku w jego oczach.

To od Ciebie zależy, co zrobisz z otrzymanymi wiadomościami na swój temat. Możesz też uznać, że:

  • rozmówca próbuje Cię pouczać albo się wymądrza możesz poczuć się winnym lub zacząć wyjaśniać, objaśniać swoje intencje, tłumaczyć się i usprawiedliwiać;
  • rozmówca chce Cię ustrzec na przyszłość przed tymi samymi błędami i krytyką ze strony osoby mniej życzliwej, dlatego teraz mówi Ci, co możesz poprawić możesz zrobić z tych informacji użytek dla własnego dobra i przyjemności

Zauważ, ile zależy od Ciebie – to ty MOŻESZ i Ty WYBIERASZ sposób Twojego myślenia i zachowania. Nie tylko w tej sytuacji, ale ZAWSZE masz możliwość wyboru. Jeśli jej nie widzisz, to znaczy, że w danej sytuacji nie myślisz, ale REAGUJESZ – Twoje emocje zagłuszają wewnętrzny głos rozsądku.

Jak chcesz być postrzegany?

Anna Sawczuk, doradca przedsiębiorczości

pomoc-zalozenie-firmy-doradca-biznesu-przedssiebiorczosci-strona-internetowa-www-firmy-oczatek

 

Reklamy

A Ty co o tym sądzisz?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s