Analiza rynku dla przedsiębiorczych

Z wizytą u klienta – analiza rynku dla przedsiębiorczych

analiza rynku firmyWakacje są fajne! Odpoczęłam od pracy, ale…nie bardzo, bo jak każdy mam swojego zawodowego bzika, czyli inaczej skrzywienie zawodowe :-)

W małej wiosce pojawił się sklepik – jeszcze nie było wiadomo, co w nim będzie sprzedawane. Mieliśmy tylko nadzieje, ze nie będzie to kolejny sklep spożywczy, bo  były już dwa.

Ale okazało się, że tak, kolejny spożywczy – bo, cytuję: „skoro im się opłaca, to mi też”.

Przez tydzień sklep był pełny – bo promocje na otwarcie przyciągały klientów. Potem i promocje się skończyły, i strumyk klientów wysechł.

Następnie właściciel zaczął się zastanawiać, na jaką branżę zmienić, bo sprzedaż nie idzie.

Niestety, nie pomogłam mu podjąć decyzji, bo na wakacjach byłam. Zresztą, wyglądał i zachowywał się tak, jakby wszystko wiedział.

Dziwne zachowanie, prawda? Ale część osób tak właśnie zaczyna swoją działalność – „a nuż wyjdzie…”

A tu trzeba zrobić najpierw porządną analizę rynku. I to nie musi być coś super-hiper wymyślnego – wystarczy sięgnąć do źródeł.

Czy pytałeś klientów…?

Zapytaj siebie, czy wiesz:

  • Kim jest Twój klient? Po co do Ciebie przyjdzie raz i następny?
  • Jak działa?
  • Jakie ma problemy?
  • Co chce kupić?
  • Czy Twój produkt/usługa rozwiąże jego problem?
  • Co by sprawiło, że klient poczuje się wyjątkowy?
  • Dlaczego dotychczasowi klienci kupują Twój produkt?
  • Kiedy ostatni raz kontaktowałeś się z klientem?

Nie będziesz w stanie udzielić odpowiedzi, jeśli dosłownie nie wyjdziesz na ulicę. Zanim więc utoniesz w domysłach, popatrz na świat oczami klientów: przetestuj na nich swój pomysł, poznaj ich preferencje, daj im spróbować swojego produktu, a nawet zaproponuj porównanie go z konkurencyjnym i podpytuj, co klientom odpowiada.

Uważasz, że to za dużo niepotrzebnej roboty, a do tego czasochłonnej? To tylko pozory.

Szybko zorientujesz się, że to Twoi klienci sami zrobią Ci najtańszą analizę rynku,

bowiem niezależnie od tego, czy sprzedajesz warzywa w osiedlowym sklepie czy nowe technologie produkcji kosiarek, bardziej niż Ty coś sprzedać, to klient chce kupić. A to, co oferujesz, to rozwiązanie problemu klientów. Jakiego? Pytaj klientów!

Możesz np. zrobić ankietę (tylko w miarę krótką!) lub poprosić o wypełnienie takiej na Google. Dane do analizy  rynku jak znalazł!

Anna Sawczuk, doradca biznesu

Masz pytanie? Pytaj!

biznesplan

A Ty co o tym sądzisz?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s