Od czego zacząć pierwszy biznes?

biznesplanNauka sprzedawania

Od nauki sprzedaży.

Tego się będziesz musiał/a nauczyć, im prędzej, tym lepiej.

A zwykle nie trwa to krótko, tylko długo.

Z kilku powodów:

1. Twój sukces w prowadzeniu firmy zależy od sprzedaży,

a ta z kolei od zapomnienia o sobie i swoim łatwym do urażenia ego i skupieniu się na tym, czego chce klient.

Nieśmiałość, brak pewności siebie i małe poczucie własnej wartości BARDZO UTRUDNIAJĄ ŻYCIE sprzedawcom i właścicielom małych firm.

Im szybciej zaczniesz działać w kierunku osiągnięcia swojego celu, angażując się,  szukając coraz lepszych rozwiązań i poprawiając swoje błędy, tym szybciej zyskasz grubą skórę, czyli odporność na przeciwności losu. Zyskasz też  serce otwarte na problemy innych.

Niestety z powodu braku celu, motywacji, lenistwa czy braku systemu działania część ludzkości woli się na wszelki wypadek nie rozwijać i nic nie robić z ograniczającymi emocjami. Potrzebny jest dopiero kop od życia albo otworzenie oczu na otaczającą rzeczywistość – niektórzy nie doświadczą tego błogosławieństwa przez wiele lat. A czas leci.

2. Nikt nie uczy sprzedawania w szkole.

Nawet w handlówkach uczą tylko stania za ladą, a tu nie o taką bierną sprzedaż chodzi. Chodzi o aktywną, wychodzącą do klienta sztukę interesowania innych tym, co robisz i co sprzedajesz.

I żeby było jasne: ta sprzedaż może być prowadzona oczywiście tak, jak chcą sprzedaż aktywną widzieć ci, którzy nie lubią sprzedawców i nie lubią sprzedawać: nachalnie, naciągając klienta na rozwiązania, których wcale nie potrzebuje.

Ty nie potrzebujesz takiej sprzedaży, jeśli myślisz o biznesie. Nie możesz sobie wręcz na to pozwolić. Dlaczego?

Bo biznes opiera się na długofalowym dostarczaniu produktu/usługi. Pomagają w tym długotrwałe relacje z klientem. A trudno mówić w ogóle o relacjach z klientem, od którego się ucieka. Tak się dzieje, gdy nastawiasz się na sprzedaż jednorazową i w rezultacie wszystko Ci jedno, co sprzedajesz, byle sprzedać. I cóż się potem dziwić, że unikasz klienta, od który dostajesz od niego same pretensje?

Taki sposób działania: nastawiam się na jednorazową sprzedaż jest wysoce nieefektywny, bo tracisz energię na zdobywanie ciągle nowych klientów. Co oczywiście powinno być robione, ale nie wolno zapominać o tych, którzy już u Ciebie kupili.

Pozyskanie nowego klienta jest szalenie kosztowne pod względem czasowym i ekonomicznym, a nawet  psychicznym (bo jak długo nie możesz znaleźć kogoś, kto od Ciebie kupi produkt, to cierpisz, prawda?).

3. Sprzedawanie to doprowadzenie do sytuacji,  w której klient sam chce kupić.

Niektórzy klienci podejmują decyzję bez Twojej ingerencji, musisz tylko powiedzieć, z czym przychodzisz.

Tu przykład: Moją najkrótszą sprzedaż zapamiętałam na zawsze:

Niewielka firma – z 10 osób, bez wcześniejszego umówienia się wchodzę, sekretarka kieruje mnie do szefa. W pokoju trójka osób.

Ja: Dzień dobry, jestem z firmy ABC, oferujemy zapisy do Funduszu Emerytalnego XYZ… (nie zdążyłam skończyć)

Szef: Z jakiej jest Pani firmy?

Ja; ABC

Szef: A, to się zapiszemy!

I podpisałam umowy ze wszystkimi pracownikami, a potem jeszcze z niektórymi członkami ich rodzin :-)

Życzę Ci takich sprzedaży,  ale zastanówmy się, co w tej sytuacji  zadziałało?

4. Otóż…poprzedzający moją sprzedaż marketing.

To on otworzył mi drzwi.

 W korporacjach działy  marketingu i sprzedaży często się nie lubią. U Ciebie, w małej firmie, muszą współpracować i wspierać się wzajemnie. Czyli następna nauka to poznanie  marketingu małych firm.

Spokojnie możesz się uczyć i stosować reguły marketingu i sprzedaży w praktyce jeszcze przed założeniem firmy – są naprawdę uniwersalne.

biznesplan

Reklamy

One thought on “Od czego zacząć pierwszy biznes?

  1. marlenaarkawska on said:

    Ja od zawsze, odkąd skończyłam studia (kosmetologię) marzyłam o własnym salonie kosmetycznym, w końcu się udało. Dostałam dotację i rozkręcam swój biznes. Wprowadziłam też możliwość umawiania wizyt online za poradą znajomej, która też ma salon kosmetyczny.

A Ty co o tym sądzisz?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s