Analiza rynku: Jak ją zrobić samodzielnie?

Badanie rynku przed rozpoczęciem działalności

jak-zbadac-rynek-przed-otwarciem-firmy

Analiza rynku (albo badanie rynku) to policzenie, czy biznes się opłaca.

Metod jest wiele, ale najskuteczniejsze są proste.

Prosto z życia:

Kiedyś przyszła do mnie klientka, która miała nowe pomieszczenie na sklep na nowym warszawskim osiedlu. Chciała w nim otworzyć sklep z bielizną, ale nie wiedziała, czy to jest dobry pomysł na biznes.

Oczywiście wszystko się sprowadzało do policzenia, czy ten biznes w tym miejscu przy danych kosztach i przewidzianych klientach się opłaca.

Wypytałam o zamierzenia:

  • jaki ma być asertyment sklepu?
  • kto będzie sprzedawał?
  • kto będzie kupował, ile i jak często?
  • jak długo będzie otwarty sklep i w jakie dni?
  • ile wynosi comiesieczny czynsz…itp

Nie na wszystkie pytania klientka znała odpowiedzi, ale musieliśmy mieć dane wyjściowe na potrzeby analizy rynku. Policzyliśmy taką wstępną wersję i okazało się, że biznes się nie opłaca – za duże koszty, za małe wpływy ze sprzedaży.

To standard, ale nie należy się zniechęcać, bo przy odrobinie zmian można  zmienić bubel w złote jabłko.

I tu już zaczyna się praca właściwa nad analizą rynku – takie przekształcenie pierwotnego pomysłu na biznes, żeby się opłacał.

Co zrobiliśmy:

Skonstruowałam ankietę, aby dowiedzieć się, jakie są zwyczaje klientów z danego terenu zwiazane z zakupem bielizny

Ankietę skierowałam:

  1. elektroniczną wersję ankiety  – do mieszkańców danego osiedla (znalazłam ich na forach internetowych)
  2. papierową wersję ankiety – do mieszkańców chodzacych po terenie osiedla (klientka robiła te ankiety rozmawiajac z potencjalnymi klientami z osiedla). Przy okazji liczyła ruch na osiedlu – po prostu usiadła tam, gdzie miał być docelowo sklep i liczyła, ile osób przechodzi i w jakich godzinach. W dni powszednie i świateczne.

Trochę zbieranie danych trwało, ale poznałyśmy w ten sposób zwyczaje i zachowania zwiazane z zakupem bielizny i mogłysmy zaplanowac zarówno asortyment, jak i dopasować cenowo ofertę do wymagań klientów.

Na marginesie: są jeszcze inne, łatwiejsze metody zbierania danych, w Internecie – ale tu te sposoby nie miały zastosowania. Natomiast jeśli Twój biznes wykorzystuje sprzedaż internetową, to Internet jest jak znalazł)

To z kolei pokazało nam, jakiego rodzaju personel powiniem być zatrudniony i na jakich warunkach (zmniejszyła się ilośc sprzedawczyń – oszczędność kosztów).

Policzyliśmy, czy nam się biznes opłaca raz jeszcze, przy nowych założeniach.

No niby już tak, ale  zysk nadal kiepski jak na taką furę roboty…

Przyszła pora na pomysły – usprawnienie działalności.

Można przecież:

  • kupić taniej
  • sprzedać drożej
  • sprzedawać wieksze ilości
  • sprzedawać częściej
  • mieć wiecej klientów
  • mieć wiecej dobrze płacących klientów…

Strategii działania jest sporo i warto dopasować ją i do satysfakcjonujących nas zysków i do swoich preferencji co do rodzaju obsługiwanego klienta.

Podjęcie decyzji:

Koniec końców… klientka nie otworzyła tego sklepu. Zdecydowała, że za dużo roboty i szarpania się, że to nie na jej nerwy, że nie chce się jej uczyć nowych rzeczy,  że zysk jednak zbyt mały.

I to była dobra decyzja!

Bo jak już się uspokoiła i zaczęła dalej myśleć, to wpadła na pomysł, żeby sklep w tak dobrym punkcie po prostu  wynająć. Bez żadnej pracy dostaje teraz 2500 zł miesiecznie!

I co, żle? :-)

Jeśli masz kłopot z analizą rynku, zgłoś się do mnie – pomogę (ale najpierw wypytam Cię dosłownie o wszystko).

 

biznesplan

 

Reklamy

6 thoughts on “Analiza rynku: Jak ją zrobić samodzielnie?

  1. Wiele osób idzie w ciemno, a to jest błędem. Biznes powinien mieć odpowiednią strategię o czym mowa w wielu książkach i publikacjach guru biznesu i marketingu.

  2. Analiza rynku – dla firm małych działających lokalnie jest teoretycznie prosta, ale w praktyce trudno ją napisać, często braj jest porównywalnych, miarodajnych danych rynkowych np. zasięgu działania firm konkurencyjnych, ceny rabaty etc – tych danych firmy małe (lokalne) nie podają, ale jak pisze autor to wcale nie jest niemożliwe do wykonania i na pewno przy odrobinie chęci jest całkowicie wykonalne.

  3. Eryk Grzeszkowiak on said:

    Artykuł ten porusza jedynie wierzchołek góry lodowej, ale od czegoś trzeba zacząć. Tak naprawdę analiza rynku i konkurencji, to nie taka prosta sprawa. W firmach, które się tym zawodowo zajmują taką analizę przeprowadza sztab ludzi, a ceny za tego typu usługi zaczynają się od 4 tys. zł.

  4. Samodzielne badanie rynku jest ryzykowne bo można popełnić wiele błędów. Ja zaufałem firmie omis i oni zrobili dla mnie co trzeba w tej kwestii. W takich sprawach lepiej powierzać pracę profesjonalistom niż wtopić pieniądze w niepewny biznes.

  5. Okey może i samomdzielne badanie jest ciężkie i możemy popełnić błędy, ale kto z nas ich nie popełnia? A zawsze można poradzić się kogoś kto ma doświadczenie, czy dobrze to zrobiliśmy, żebyśmy my też umieli coś zrobić, a nie tylko oddawać wszystko w ręce zewnętrznych firm.

A Ty co o tym sądzisz?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s