Analiza rynku: Jak ją zrobić samodzielnie?

Badanie rynku przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

jak-zbadac-rynek-przed-otwarciem-firmy Analiza rynku (albo badanie rynku) to policzenie, czy biznes się opłaca. Metod jest wiele, ale najskuteczniejsze są proste.

Jak zbadać rynek?

Przykładowe badanie rynku (przykład prosto z życia): Kiedyś przyszła do mnie klientka, która zmiała nowe pomieszczenie na sklep na nowym warszawskim osiedlu. Chciała w nim otworzyć sklep z bielizną, ale nie wiedziała, czy to jest dobry pomysł na biznes. Oczywiście wszystko się sprowadzało do policzenia, czy ten biznes w tym miejscu przy danych kosztach i przewidzianych klientach się opłaca.

Jak zbadać czego klienci szukają?

Jak zbadać gdzie i jak klienci kupują?

Wypytałam o zamierzenia:
  • jaki ma być asortyment sklepu?
  • kto będzie sprzedawał?
  • kto będzie kupował, ile i jak często?
  • jak długo będzie otwarty sklep i w jakie dni?
  • ile wynosi comiesięczny czynsz?
Nie na wszystkie pytania klientka znała odpowiedzi, ale musieliśmy mieć dane wyjściowe na potrzeby analizy rynku. Policzyliśmy taką wstępną wersję i okazało się, że biznes się nie opłaca – za duże koszty, za małe wpływy ze sprzedaży. To standard, ale nie należy się zniechęcać, bo przy odrobinie zmian można  zmienić bubel w złote jabłko. I tu już zaczyna się praca właściwa nad analizą rynku – takie przekształcenie pierwotnego pomysłu na biznes, żeby się opłacał. Co zrobiliśmy – badanie rynku we własnym zakresie: Skonstruowałam ankietę, aby dowiedzieć się, jakie są zwyczaje klientów z danego terenu związane z zakupem bielizny analiza-rynku-doradca-UP-jak-biznesplan Ankietę skierowałam:
  1. elektroniczną wersję ankiety  – do mieszkańców danego osiedla (znalazłam ich na forach internetowych)
  2. papierową wersję ankiety – do mieszkańców chodzących po terenie osiedla (klientka robiła te ankiety rozmawiając z potencjalnymi klientami z osiedla). Przy okazji liczyła ruch na osiedlu – po prostu usiadła tam, gdzie miał być docelowo sklep i liczyła, ile osób przechodzi i w jakich godzinach. W dni powszednie i świąteczne.
Trochę zbieranie danych trwało, ale poznałyśmy w ten sposób zwyczaje i zachowania związane z zakupem bielizny i mogłyśmy zaplanować zarówno asortyment, jak i dopasować cenowo ofertę do wymagań klientów. Na marginesie: są jeszcze inne, łatwiejsze metody zbierania danych, w Internecie – ale tu te sposoby nie miały zastosowania. Natomiast jeśli Twój biznes wykorzystuje sprzedaż internetową, to Internet jest jak znalazł) To z kolei pokazało nam, jakiego rodzaju personel powinien być zatrudniony i na jakich warunkach (zmniejszyła się ilość sprzedawczyń – oszczędność kosztów). Policzyliśmy, czy nam się biznes opłaca raz jeszcze, przy nowych założeniach. No niby już tak, ale  zysk nadal kiepski jak na taką furę roboty… Przyszła pora na pomysły – usprawnienie działalności. Można przecież:
  • kupić taniej
  • sprzedać drożej
  • sprzedawać większe ilości
  • sprzedawać częściej
  • mieć więcej klientów
  • mieć więcej dobrze płacących klientów…
Strategii działania jest sporo i warto dopasować ją i do satysfakcjonujących nas zysków i do swoich preferencji co do rodzaju obsługiwanego klienta. Podjęcie decyzji: Koniec końców… klientka nie otworzyła tego sklepu. Zdecydowała, że za dużo roboty i szarpania się, że to nie na jej nerwy, że nie chce się jej uczyć nowych rzeczy,  że zysk jednak zbyt mały. I to była dobra decyzja! Bo jak już się uspokoiła i zaczęła dalej myśleć, to wpadła na pomysł, żeby sklep w tak dobrym punkcie po prostu  wynająć. Bez żadnej pracy dostaje teraz 2500 zł miesięcznie! I co, źle? :-) Jeśli masz kłopot z analizą rynku, zgłoś się do mnie – pomogę (ale najpierw wypytam Cię dosłownie o wszystko). biznesplan
Pomysł na biznes Wniosek o dotację UP Marketing małej firmy Wykonanie i opieka nad stroną internetową
* omówienie realności pomysłu * policzenie opłacalności * prosty biznesplan * plan działania * przykłady biznesplanów do Urzędu Pracy * omówienie pomysłu na firmę, wniosku i załączników * wypełnienie wniosku i poprawienie treści * pomoc w marketingu i sprzedaży * nowe produkty i usługi * zwiększenie rentowności * automatyzacja biznesu * stworzenie strony pozyskującej klientów * pozycjonowanie strony www * pisanie i dodawanie treści * usuwanie spamu * dodawanie linków

6 myśli w temacie “Analiza rynku: Jak ją zrobić samodzielnie?

  1. Wiele osób idzie w ciemno, a to jest błędem. Biznes powinien mieć odpowiednią strategię o czym mowa w wielu książkach i publikacjach guru biznesu i marketingu.

  2. Analiza rynku – dla firm małych działających lokalnie jest teoretycznie prosta, ale w praktyce trudno ją napisać, często braj jest porównywalnych, miarodajnych danych rynkowych np. zasięgu działania firm konkurencyjnych, ceny rabaty etc – tych danych firmy małe (lokalne) nie podają, ale jak pisze autor to wcale nie jest niemożliwe do wykonania i na pewno przy odrobinie chęci jest całkowicie wykonalne.

  3. Artykuł ten porusza jedynie wierzchołek góry lodowej, ale od czegoś trzeba zacząć. Tak naprawdę analiza rynku i konkurencji, to nie taka prosta sprawa. W firmach, które się tym zawodowo zajmują taką analizę przeprowadza sztab ludzi, a ceny za tego typu usługi zaczynają się od 4 tys. zł.

  4. Samodzielne badanie rynku jest ryzykowne bo można popełnić wiele błędów. Ja zaufałem firmie omis i oni zrobili dla mnie co trzeba w tej kwestii. W takich sprawach lepiej powierzać pracę profesjonalistom niż wtopić pieniądze w niepewny biznes.

  5. Okey może i samomdzielne badanie jest ciężkie i możemy popełnić błędy, ale kto z nas ich nie popełnia? A zawsze można poradzić się kogoś kto ma doświadczenie, czy dobrze to zrobiliśmy, żebyśmy my też umieli coś zrobić, a nie tylko oddawać wszystko w ręce zewnętrznych firm.

  6. Dużo osób zapomina przeprowadzić analizy przez co najczęściej mówią, że na początku ich biznesu było bardzo ciężko.

A Ty co o tym sądzisz?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s