Pomysł na biznes: Zarabianie na pasji? Nie dla każdego!

działalność gospodarcza biznesplan Adam Małysz zarabiał na skakaniu na nartach – niewątpliwie była to jego pasja.

Stanisław Lem pisał nie tylko dla pieniędzy – była to jego pasja.

I ja doradzam dlatego, że rozwój zawodowy człowieka to moja pasja.

Istnieją jednak inni skoczkowie narciarscy, pisarze i doradcy, którzy mimo że mają taka samą pasję, nie są w stanie utrzymać się ze swojego hobby, a jeszcze do niego dopłacają.

Zrozumiałe jest, że jeśli masz pasję, to wydajesz na nią pieniądze, uczysz się ciągle nowych rzeczy, udoskonalasz technikę, zmieniasz sprzęt na lepszy. Dzięki Twojej pasji zarabiają inni – ale nie Ty.

Dlaczego?

Jeśli postanowisz, że swoją pasją podzielisz się z innymi – w konsekwencji zarobisz.

Jeśli pasję będziesz rozwijać tylko dla siebie, w ukryciu i ciszy gabinetu – zarobi na Tobie ktoś inny ;-)

Przykład: Marta najbardziej ze wszystkiego lubi czytać książki. Robi to wszędzie i o każdej porze.

JAK MOGŁABY NA SWOJEJ PASJI ZARABIAĆ?

Takie pytanie zadałam na warszawskich warsztatach „Jak zmienić pomysł na biznes na własną firmę” i uczestnicy wymyślili:

  • prowadzenie księgarni, antykwariatu
  • pisanie recenzji z przeczytanych książek
  • pisanie wypracowań dla uczniów nie lubiących lektur szkolnych :-)
  • głośne czytanie i nagrywanie audiobooków
  • wybieranie książek obcojęzycznych do przetłumaczenia dla wydawnictw w Polsce
  • prowadzenie czytania bajek dla dzieci

Wszystkie te sposoby zarabiania na czytaniu książek mają jedną wadę: trzeba wyjść ze swoją pasją do ludzi. Musisz podzielić się tym, co robisz, Twoimi wypracowanymi sposobami z zainteresowanymi tym samym klientami.

Jeśli Marta będzie siedzieć wygodnie w swoim ulubionym fotelu i czytać, zamiast podzielić się swoją radością czytania, nici z zarabiania pieniędzy.

Dlaczego jednak większość moli książkowych nie ma ze swej przyjemności nic prócz kolejnych wydatków na książki?

A bo nie jest to łatwe. Marta lubi czytać i robi to biegle, ale nie lubi spotykać się z ludźmi, jest nieśmiała, boi się oceny innych, boi się podejmować nowe wyzwania.

O ile angażuje się bez reszty w najbardziej fantastyczne i niemożliwe historie, o tyle sama nie ma odwagi, by stać się bohaterką swojej własnej opowieści.

Wymagałoby to od niej zmiany przyzwyczajeń (każdego dnia po pracy kładzie się z książkami do łóżka i czyta do 1.00), nauki nowych umiejętności (poznawania nowych ludzi, rozmawiania z nimi, przekonywania) i przede wszystkim wzrostu pewności siebie.

Bez tych działań, niby tak odległych od robienia biznesu, biznes nie wyjdzie :-(

A Ty, jakie masz hobby, co lubisz robić?

  • Jak możesz  zamienić swoją pasję  w biznes?
  • Co Ci jest potrzebne?
  • Od czego należy zacząć?

Dobry pomysł na biznes- co to własciwie jest?

Najczęściej pytanie o pomysł na biznes pojawia się wówczas…

rozwoj firmy

gdy nie możesz samodzielnie wymyślić żadnego sposobu na zarabianie pieniędzy.

Może chcesz lub musisz jakoś zarabiać pieniądze, pracy na etacie nie ma i trzeba się czymś zająć. Trafiłam?

Może chcesz lub musisz jakoś zarabiać pieniądze, pracy na etacie nie ma i trzeba się czymś zająć. Trafiłam?

Są 2 sposoby podejścia do tematu pomysłu na biznes:

Pierwszy: zadawanie sobie pytań o braki na rynku i konieczne do uruchomienia biznesu zasoby:

  • Czego u nas nie ma w okolicy, co by się przydało?
  •  Ile mam pieniędzy, żeby coś zacząć robić?
  • Na co Urząd Pracy lub UE  da mi pieniądze?

Podejścia może są i dobre, ale nie gwarantują, że biznes się powiedzie.

Jeśli 80%biznesów jest zamykanych po pierwszych 2 latach działalności, to świadczy to o tym, że

łatwiej firmę otworzyć, niż prowadzić.

I to jest prawda – formalności są naprawdę bardzo łatwe do przejścia.

Ale rozumiem, że Tobie zależy na przychodzie z biznesu, a nie na samym otworzeniu go?

W takim razie spróbuj innego podejścia:

Drugie: Zadawanie sobie pytań o dobre spożytkowanie swoich sił dla dobra innych

  • Co jest moja siłą?
  • W czym jestem dobry?
  • Komu chce pomagać?

Jaka jest różnica?

1.SPRZEDAWANIE

W pierwszym przypadku jesteś sprzedawcą – a nie każdy do tego się nadaje i to umie.

W drugim przypadku jesteś doradcą i doradzasz w dziedzinie, na której się znasz. Na dodatek wierzysz w to, co oferujesz.

Stajesz się zaufanym ekspertem i sprzedajesz przez doradzanie. Jesteś w relacji ze swoim klientem, jak równy z równym.

Jestes ekspertem, o którego trzeba zabiegać, a nie niechcianym handlowcem.

2.ŁATWIEJSZY ROZWÓJ BIZNESU

W pierwszym przypadku niekoniecznie Twój biznes jest tym, co umiesz i lubisz robić, a to grozi zmęczeniem materiału :-).

W drugim przypadku praca jest nieomal zabawą.

3.UNIKALNOŚĆ

W pierwszym przypadku uzbrój się w determinację, wytrwałość i walkę z konkurencją.

Sprzedajesz to samo, co oni – czy wiesz, jak się wyróżnić?

W drugim przypadku  firma to twój żywioł. Biznes budujesz, by rozwijać drogie Ci wartości.

Naturalnie przychodzą ci do głowy pomysły, innowacje – jesteś zupełnie kim innym niż firmy sprzedające PRAWIE to samo.

Myślisz o swoich klientach z wdzięcznością, bo oni rozwijają ciebie.

Zdecyduj, jakie życie chcesz prowadzić – bo wszystko zaczyna się od przemyślenia i podjęcia decyzji. A potem dopiero rozsądnego działania.

Czy jestem dostatecznie dobra, by utrzymać się z tego, co lubię robić?

osobowosc sprzedawcyCo lubisz robić?

Pewnie znasz odpowiedź na to pytanie, ale masz wątpliwości:  czy to robię dobrze?

Małgosia: Jak tak siedzę i myślę, czy naprawdę jestem dobra, to właściwie nie wiem. Bo są lepsi ode mnie!

Jeśli uważasz, że są osoby od Ciebie lepsze w danej dziedzinie i to jest przeszkodą, żeby zbudować firmę oparta o daną umiejętność – tym się nie przejmuj. Poczytaj dalej.

Zobacz:

Jest kobieta, która gotuje w domu i jest kucharz, który się wykształcił w szkołach i pracuje w otworzyc dzialanosc gospodarcza hotelu. Każda z tych osób może świadczyć usługi związane z gotowaniem: catering, pisanie o jedzeniu, robienie zdjęć przygotowanych potraw, dawanie przepisów, urządzanie przyjęć – branża jest ta sama.

I teraz wyobraź sobie, że chcesz urządzić wiejskie wesele.

Czy światowej klasy kucharz kucharz będzie dla Ciebie jako klienta najlepszym wyborem?

Może tak być, gdy chcesz wydać więcej pieniędzy i otrzymać usługę światowej jakości, ale równie dobrze może być tak, że cenisz usługi tej gotującej pani i chcesz, by Twoi goście zjedli w stylu staropolskim. I wybierzesz ją, mimo niższych formalnych kwalifikacji. Dla Ciebie nie będą niższe, tylko wyższe!

Widzisz, jak jakość usług jest względna?

Twoje zadanie:  Musisz dotrzeć do tych osób, dla których TY jesteś najlepszym wyborem.

Kiedy boli Cię gardło, to niekoniecznie od razu idziesz na wizytę do profesora – on jest świetny i potrzebny, ale Tobie w tym momencie pomoże bardziej kobieta znająca się na domowych sposobach leczenia – np. Twoja własna babcia :-)

Nie ma znaczenia, czy jesteś w swojej dziedzinie najlepsza, ale jak Cię oceniają ludzie, którym jesteś potrzebna. Są różne poziomy eksperta w danej dziedzinie.

Jeśli masz wątpliwości, czy jesteś dostatecznie dobra, by zarabiać na życie sprzedając swoje usługi to wiedz, że jest to tylko (ładne TYLKO!) kwestia marketingu i Twojej osobowości.

Bądź osobą inspirującą. Nie wszystkich i nie w każdej dziedzinie – ale w swojej, wybranej branży i dla określonego typu ludzi z określonymi problemami – wybierz tych, którym umiesz i możesz pomóc. Reszta i tak nie jest na Twoje porady gotowa.

„Każdy ma jakiś talent, coś do zaoferowania społeczeństwu” prof. Zimbardo

4 myśli w temacie “Pomysł na biznes: Zarabianie na pasji? Nie dla każdego!

  1. jak można zarabiać na czytaniu książek dla dzieci? Ja bardzo lubię to robić ale żeby z tego zrobić biznes? To dopiero byłoby fajnie:)

  2. U mnie na osiedlu co czwartek w bibliotece dla dzieci są dla nich specjalne „czytania” połączone z wykonywaniem prac plastycznych. Dzieci się świetnie bawią, rodzice w tym czasie odpoczywają czytając książki, a przemiłej pani prowadzącej te spotkania niewątpliwie ktoś płaci (biblioteka? władze gminy?). Może to nie jest jeszcze biznes, ale pieniądze z tego są na pewno.

A Ty co o tym sądzisz?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s