Zanim założysz firmę: Czego najbardziej potrzeba Twoim klientom? (3)

działalność gospodarcza biznesplanJeśli już masz wielu potencjalnych klientów, zacznij z nimi rozmawiać

i zapytaj, czego im najbardziej potrzeba. Przygotuj swoją ofertę w zależności od tego, co powiedzą

Klienci  powiedzą Ci wszystko:

  • jak chcą być obsługiwani
  • co chcą kupić
  • po jakiej cenie

Z życia bazarku obok mnie: przyjeżdżają tu ludzie z całej nieomal Warszawy po…ogórki kiszone i kapustę! Jest takie jedno miejsce (od jakiegoś czasu zresztą mają dwa), gdzie zawsze jest długaśna kolejka, a za to sprzedawane tam  specjały są rewelacyjne!

Klienci to doceniają odwiedzając stoiska systematycznie, ale to jeszcze nic: oni składają konkretne zapotrzebowania na następne, podobne produkty! Sprzedawcy wprowadzili już tarte buraczki, kiszone ogórki na zupę, różnego rodzaju sałatki i surówki,  a teraz jeszcze mój własny mąż namawia ich na wprowadzenie w ofercie codziennej kiszonego czosnku. I oni go wprowadzą – a ja założę się, że nie tylko on będzie go kupował :-)

Wg mnie nie ma sensu tworzyć niezwykle rozbudowanych ofert handlowych, które uwzględniają wszelkie potrzeby klientów: wystartuj z jednym – dwoma produktami i zacznij testować rynek.

W Twojej grupie docelowej na pewno znajdą się klienci, którzy zapytają Cię również następne produkty i usługi. Jeśli leżą one w zasięgu Twoich możliwości i chęci – zaoferuj je!

Siłą rzeczy Twoja grupa podzieli się na jeszcze inne podgrupy, którym możesz sprzedawać nowe produkty.

Rzecz jasna, że jeśli masz zamiar sprzedawać  coś wielkogabarytowego (szafy) lub drogiego (domy) to pomyśl, jak testować rynek BEZ KONIECZNOŚCI posiadania wielkich ilości takiego produktu. Po to masz opisy, zdjęcia, filmy, ulotki, artykuły itp.

Acha! Klienci często nie chcą być nieuprzejmi i będą się krępować i nie powiedzą Ci, że dany produkt im się nie podoba (tak że nie bierz wszystkich zapewnień, że jesteś super-ekstra-nadzwyczajny/a za dobrą monetę, bo się srodze rozczarujesz).

Będą też tacy, którzy zechcą kupić od Ciebie już-natychmiast, bo tak im się Twój produkt/usługa podoba. Hurra! Policz, ilu takich klientów musisz mieć miesięcznie, by opłacało Ci się otworzyć własną firmę? Jak ich znaleźć/przekonać? Jak te czynność zautomatyzować?

Badanie rynku i tak będzie trzeba ciągle powtarzać, więc przygotuj sobie SYSTEM badania Twoich klientów – może być nieskomplikowany, ale za to niezmienny (żeby można było porównać wyniki) i stosowany systematycznie.

Badaj rynek ZANIM wystartujesz, a dowiesz się ciekawych rzeczy i unikniesz niepotrzebnych kosztów, a i straty czasu. Przyda Ci się kreatywność, odwaga i nowe technologie. A wszystko zaczyna się od zatrzymania się na chwilę i poświęcenia czasu na spisanie oferty.

Zacznij teraz – i powodzenia!

biznesplan

Zanim założysz firmę: Zapewnij sobie wielu klientów (4)

Jedna myśl w temacie “Zanim założysz firmę: Czego najbardziej potrzeba Twoim klientom? (3)

  1. Właśnie takie praktycznej wiedzy mi brakło.I dalej twierdzę,że powinno się uczyć na kursach w Urzędach pracy nie teorii ale praktyki. Konkretów, od doświadczonych osób, ale jak sie dowiedziałem brak kasy na płacenie takim ludziom. No i kółko sie zamyka. A wpadnięcie na to wszystko samemu to raczej abstrakcja..

A Ty co o tym sądzisz?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s